تحقیقات جدید نشان می دهد تمرینات قدرتی می توانند به اندازه ی ورزشهای کاردیو چربی بسوزانند

13اکتبر 2021- یک مطالعه جدید نشان می دهد تمرینات مقاومتی می تواند به افراد کمک کند تا به اندازه ی تمرینات کاردیو یا هوازی، چربی بسوزانند.

این یافته ها این تصور رایج که برای تقویت عضلات باید تمرینات قدرتی، اما برای از دست دادن چربی، باید تمرینات کاردیو انجام دهید را رد می کند.

یک مرور سیستماتیک بر روی مقالات تحقیقاتی قبلی و تجزیه و تحلیل نتایج آنها توسط محققان دانشگاه نیو ساوت ولز نشان داده است که افراد تنها با تمرینات قدرتی می توانند حدود 1.4 درصد از چربی بدن خود را از دست بدهند. این مقدار کاهش چربی مشابه چیزی است که می توان از طریق تمرینات کاردیو از دست داد.

دکتر مندی هاگستروم، نویسنده ارشد این مقاله، و استاد فیزیولوژی ورزشی در ابن دانشگاه، گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند که اگر بخواهند وزن خود را کاهش دهند، باید بیرون بروند و بدوند.اما یافته های ما نشان می دهد که حتی وقتی تمرینات قدرتی به تنهایی انجام شود، باز هم باعث کاهش مطلوب چربی بدن می شود بدون نیاز به رژیم آگاهانه یا دویدن.تمرینات مقاومتی آنقدر کارهای خارق العاده ای مانند بهبود تراکم مواد معدنی استخوان، افزایش توده ی بدون چربی و بهبود کیفیت ماهیچه ها را در بدن انجام می دهد که سایر ورزش ها انجام نمی دهند و اکنون، ما دریافتیم که یک مزیت دیگر این ورزش کاهش چربی است که قبلا فکر می کردیم تنها با انجام ورزش ایروبیک ممکن است.

در حالی که پیش از این تحقیقاتی در مورد ارتباط بین تمرینات قدرتی و کاهش چربی انجام شده بود، اندازه ی نمونه ها معمولاً کوچک بود، که این امر استخراج نتایج معنی دار را دشوار می کرد.

دکتر هاگستروم توضیح داد: تشخیص این امر تنها بر اساس یک مطالعه به تنهایی، واقعاً دشوار است. اما وقتی همه این مطالعات را با هم جمع می کنیم، به طور موثر یک مطالعه بزرگ ایجاد می کنیم و می توانیم تصویر روشنی از آنچه در حال رخ دادن است را بدست آوریم.

این گروه از محققان، 58 مقاله را مرور کردند در این مقالات از انواع بسیار دقیق اندازه گیری چربی بدن مانند اسکن بدن استفاده شده بود. در مجموع ، 3000 شرکت کننده در هر جلسه به مدت حدود 45-60 دقیقه به طور متوسط ​​2.7 بار در هفته تمرین کردند. هر برنامه حدود پنج ماه به طول انجامید.

یافته ها نشان داد افرادی که در ورزش های قدرتی شرکت کردند به طور متوسط ​​1.4 درصد از چربی بدن خود را از دست دادند.

دکتر هاگستروم توصیه کرد که برای کاهش وزن، بهترین روش این است که تغذیه ی صحیحی حاوی مواد مغذی داشته باشید و تمرینات کاردیو/ هوازی را با تمرینات قدرتی ترکیب کنید، اما وی افزود: اگر می خواهید برای تغییر ترکیب بدنی خود ورزش کنید، گزینه های متنوعی در اختیار دارید. هر ورزشی را که دوست دارید و به احتمال زیاد به آن پایبند هستید، انتخاب کنید.

این مطالعه مشکلات مربوط به استفاده از ارقام وزن بدن که با ترازو اندازه گیری شده بود را نشان داد. دکتر هاگستروم گفت: بیشتر اوقات، هنگام تمرین هوازی به حجم توده عضلانی شما افزوده نمی شود. ما آمادگی قلبی تنفسی خود را بهبود می بخشیم، سایر مزایای سلامتی و عملکردی را به دست می آوریم و می توانیم چربی بدن خود را از دست بدهیم.اما وقتی تمرینات قدرتی انجام می دهیم، توده عضلانی خود را تقویت می کنیم و چربی بدنمان را از دست می دهیم، بنابراین عدد کاهش وزنی که ترازوها نشان می دهند به اندازه ی عددی که پس از تمرینات هوازی نشان می دهند، پایین نخواهد بود، به ویژه اگر وزن ماهیچه ها بیشتر از وزن چربی بدن باشد. اگر تمرینات قدرتی انجام می دهید و می خواهید ظاهر بدن خود را تغییر دهید، پس روی عددی که ترازو نشان می دهد، زیاد تمرکز نکنید، زیرا همه ی نتایج حاصل از این تمرینات را به شما نشان نمی دهد.در عوض، به ترکیب کلی بدن خود فکر کنید، مانند تغییر سایز لباسهایی که می توانید بپوشید و اینکه چگونه بدن شما شروع به احساس متفاوت می کند و قادر هستید که بهتر حرکت کنید.

این یافته ها درژورنال پزشکی ورزشی(Sports Medicine) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/oct/strength-training-can-burn-the-same-amount-of-fat-as-cardio-new-research-shows.html